Hvad består et SEO-tilbud af?

Du vil gerne se et eksempel på hvad et SEO-tilbud eller en SEO-gennemgang kan indeholde? Enten fordi du selv vil udvikle et tilbud eller du vil undersøge om det, du har modtaget fra en SEO-leverandør, er godt nok.

Det kan se meget forskelligt ud fra case til case. Men oftest er det de samme ting der tjekkes, for at få et billede af hjemmesidens tilstand. Nogle bureauer bruger skabeloner og tjeklister hvor andre arbejder mindre struktureret. Fælles er dog at begge parter ofte kommer omkring sidens teknik, indhold og links.

Måske har du modtaget en rapport fra bureauet med 100 ting der har en status fra rød til grøn. Her er ofte tale om en teknisk analyse.

Vi tager normalt udgangspunkt i følgende liste:

  • Vurdering af potentialet (konklusion, skrives til sidst)
  • Opgaver vi vil udføre ved hhv. opstart og løbende udvikling
  • Budget. Normalt et fast månedligt beløb eller antal timer.
  • Analyse – overordnet:
    • Links
      • Antal og typen af indgående links
      • Topsider der ikke har indgående links i dag
      • Hvor vil man sætte ind med interne links
      • Evt. sammenligning med konkurrenter
      • Evt. udvikling over tid. Er det gået i stå?
    • Indhold
      • Konkrete top placeringer for eksisterende indhold. Baseret på tal fra Ahrefs eller Google Search Console.
      • Organiske konkurrenter – oplistet
      • Inspiration og forslag til retninger nyt indhold kan tages i. Fx en content gap rapport.
      • Evt. forslag til sprogversioner og nye markeder, som kan undersøges nærmere
    • Teknik
      • Indekseringsstatus. Hvor mange sider er der i Google?
      • Hastighedstest
      • Mobilvenlighedstest og forslag til brugervenlighed
      • Site audit – fx via Ahrefs – med kort overblik over omfanget af fejl og advarsler

Denne type analyse ved tilbudsgivning giver et godt afsæt for det videre arbejde. Derved har både kunde og bureau en idé om, hvilken retning de skal gå. Alt er ikke undersøgt til bunds før tilbuddet accepteres.

Opstart af samarbejdet

En opstart efter godkendelse vil normalt kræve omfattende analyser og undersøgelse af problematikker. Regn med 2-4 gange det månedlige forbrug til opstart.

For det månedlige forbrug kommer du uanset case sjældent under 4 timer.

Efter endt opstart vil der ligge flere dokumenter klar til kunden. Det kan være en indholdsstrategi – baseret på forskellige søgeordsanalyser. Desuden vil fundamentet være klargjort til den videre drift og udvikling.

Derefter arbejdes der primært med nyt indhold, optimering af eksisterende og monitorering af nyopståede tekniske fejl m.v.

Se også: Content marketing-succes – 4 gode bøger

Hør alle afsnit af Organisk Vækst

Du finder alle podcast-episoder her: